Categories
DPF filtras

Dyzelinių variklių kietųjų dalelių filtras (DPF-FAP)

DPF filtras

Kas yra dyzelinių variklių kietųjų dalelių filtras (DPF-FAP)?

Dyzeliniuose varikliuose įdiegus Common Rail (CR) sistemą, išmetamosiose dujose gerokai sumažėjo suodžių (CH – suodžių dalelių) kiekis. Siekiant atitikti EURO4/EURO5 standartų aplinkosaugos reikalavimus, buvo sukurtas dyzelinių variklių kietųjų dalelių filtras (DPF-FAP). Šis filtras gali pašalinti iki 95 % suodžių dalelių iš išmetamųjų dujų.

Viena iš pirmųjų DPF technologijos diegėjų buvo PSA Peugeot Citroën grupė, sukūrusi pažangiausias ir ekonomiškiausias FAP sistemas. FAP technologijos kaina priklauso nuo sistemoje naudojamų tauriųjų metalų, pavyzdžiui, platinos. Pirmieji PSA grupės filtrai buvo sukurti 2000 m. ir nuo to laiko filtras veikia kaip sunkiųjų dalelių, nuolat kaupiančių suodžius, gaudyklė.

DPF filtro užsikišimas

Filtro užsikimšimo laipsnį nustato temperatūros ir slėgio jutikliai, kurie leidžia variklio kompiuteriui inicijuoti regeneracijos procesą. Regeneracijos metu CR įpurškimo kompiuteris įjungia kelis įpurškimo ciklus, kurių metu sudeginami filtre esantys suodžiai, todėl degalai visiškai sudega išmetimo kolektoriuje, kur temperatūra gali siekti iki 450 °C. Regeneracijos procesas vyksta kas 500-800 km, o kad procesas vyktų greičiau, į degalų baką įpilama specialaus katalizinio skysčio (pvz., EOLYS).

Tačiau degimo proceso metu susidaro pelenų, kurių neįmanoma pašalinti iš FAP filtro ir kurie galiausiai užsikemša. Atskiras kompiuteris reguliuoja ir dozuoja katalitinį skystį, kad būtų galima valdyti regeneracijos proceso greitį. Pirmųjų PSA filtrų tarnavimo laikas buvo iki 120 000 km, o nuo 2004 m. jis buvo pratęstas iki 180 000 km. Tačiau įvairūs gedimai, pavyzdžiui, antgalio nesandarumas, išmetimo vožtuvo gedimas arba skysčio nutekėjimas į išmetimo sistemą, gali sugadinti filtrą dar nepasibaigus nurodytam tarnavimo laikui. Dozavimo sistema daro didelę įtaką filtro užsikimšimui.

DPF sistemos buvo sukurtos remiantis FAP technologija

Vėliau DPF sistemos buvo sukurtos remiantis FAP technologija, pavyzdžiui, „Audi”, VW ir „Mercedes” naudojamos BOSCH sistemos. BOSCH sistemoje derinami DPF, FAP ir katalizatorius, o katalizatoriuje naudojami taurieji metalai, kurie gerokai padidina sistemos kainą. BOSCH filtre yra pažangi kanalų sistema, kuri veiksmingai sulaiko suodžius ir tolygiai paskirsto pelenus, todėl eksploatacijos trukmė prilygsta transporto priemonės eksploatavimo trukmei. Tačiau, nepaisant to, kad naudojami taurieji metalai, panašūs gedimai vis tiek gali užkimšti filtrą, o BOSCH sistemai nereikalingas katalizinis skystis. Pats filtras nėra aptarnaujamas.